De 3 beste eiwitdiëten van het moment

Eiwitdiëten zijn altijd populair geweest. Dat komt omdat een eiwitdieet niet alleen eenvoudig te volgen is, maar veelal ook succesvol en goed vol te houden. Bij een eiwitdieet hoef je niet constant op gewicht en achterkanten van verpakkingen te letten. Wegen is ook niet nodig. Een eiwitdieet gaat uiteraard – net als alle andere diëten – over discipline, maar voornamelijk over leef- en voedingsstijl. Tijdens zo’n dergelijk dieet ben je je namelijk zeer bewust van wat je eet. Hierbij let je op wat wel, en niet goed voor je is en zul je merken dat je niet alleen eenvoudig en snel af kunt vallen, maar je ook nog eens bewuster leeft en je fitter voelt. Spiermassa wordt opgebouwd en dankzij het reduceren van koolhydratenconsumering zul je ook niet dikker worden – maar wel slanker. Maar… hoe gaat zo’n eiwitdieet nu precies in werking? Hier volgen de drie beste eiwitdiëten, hun werking en hun voordelen.

Vitadis: het slanker leven plan

Vitadis is wellicht een van de beste voorbeelden van een succesvol en eenvoudig te volgen eiwitdieet. Het dieet wordt door Vitadis ‘het slanker leven plan’ genoemd en eigenlijk laat dat direct zien wat het te bereiken doel is. Slanker door het leven, maar wel op een gezonde wijze. Dit dieet valt onder eiwitdiëten, omdat net als bij andere eiwitdiëten het aantal geconsumeerde koolhydraten zo klein mogelijk blijft en hiervoor eiwitten in de plaats komen. Deze eiwitten zorgen ervoor dat je minder honger hebt, waardoor je dus ook minder eet. Daarnaast zijn eiwitten belangrijke bouwstoffen voor nieuwe energie, een goede weerstand en een algemeen fit gevoel. Je kunt er iedere dag opnieuw tegenaan. Zonder aan te komen, maar juist grammen te verliezen.

eiwitdieetHet slanker leven plan van Vitadis wordt omschreven als verantwoord en succesvol. Omdat het programma is ontwikkeld door ervaringsdeskundigen, professionals en voedingscoaches, weet je dat je nooit de verkeerde weg zult bewandelen. Bovendien worden jou de stappen op een eenvoudige en gemakkelijke manier voorgelegd, wat de drempel tot dit nieuwe dieet verlaagt. Na een registratie en het plaatsen van ‘de’ bestelling, waarbij je enige persoonlijke gegevens deelt zodat jouw dieet naadloos aansluit op jou als persoon en jouw leefwijze, zal een pakket naar jouw huisadres worden verstuurd. Dit pakket bestaat uit producten als shakes, soepen en snacks, uiteraard allen verantwoord voor gebruik tijdens dit eiwitdieet. Een coach van Vitadis heeft bovendien met regelmaat contact met jou. Je krijgt iedere ochtend een e-mail met tips toegezonden, tezamen met punten waar je op kunt letten tijdens het dieet. Ook staat het team klaar om jouw vragen over jouw persoonlijke situatie en/of het dieet te beantwoorden. Dit waarborgt veiligheid, begeleiding en de kans op goed resultaat.

Sanaslank: natuurlijk afslanken

Het eiwitdieet van Sanaslank is ook een populaire. Sanaslank vertelt over een natuurlijke vorm van afslanken, dankzij toename van het gebruik van eiwitten. Het lichaam reageert hier namelijk op door kilo’s los te laten, en dat is immers het uiteindelijk gewenste resultaat van een dergelijk dieet. Het eitwitdieet van Sanaslank wordt begeleid door professionals, te vinden bij een van de 150 Sanaslank-punten. Maar advies kun je ook vinden op hun website, via de telefoon of per mail. Het eiwitdieet van Sanaslank bestaat uit 4 blokken. Het eerste blok wordt door het ervaren team de ‘strenge fase’ genoemd. In deze fase eet je zes keer per dag een geselecteerd eiwitproduct, aangevuld door vers fruit en verse groenten. Ook voedingssupplementen worden ingezet. Na 2/4 van het streefgewicht te hebben verloren, is het tijd voor blok 2. Dit blok noemt zich ook wel het ‘gematigde blok’, waarbij een warme maaltijd met vis, mager vlees en/of groenten wordt geconsumeerd. Blok 3 volgt wanneer het streefgewicht is behaald. Je bouwt het eiwitdieet langzaam af, maar leert tegelijk hoe je een gezond eetpatroon kunt behouden en bijvoorbeeld welke koolhydraten je wel kunt eten en welke je beter kunt laten staan. Blok 4 staat voor balans: in deze fase werk je het eiwitdieet af, door oude eetgewoonten aan te passen en voldoende beweging te realiseren. Deze blokken worden begeleid door een professional en zorgen voor een evenwichtig, verantwoord, gezond en veilige vorm van diëten.

Powerslim: eiwitdieet op hoog niveau

Powerslim, de naam zegt het al, staat voor een slimme, gezonde en effectieve vorm van afvallen. Een eiwitdieet van Powerslim gaat over vet verliezen, maar ook over spiermassa behouden en aansterken. Want, zo vinden vele fans van het eiwitdieet: het is niet de bedoeling spieren tezamen met de kilo’s kwijt te raken. Het eiwitdieet van Powerslim is populair omdat het zegt het bekende en gevreesde ‘jojo-effect’ uit te sluiten, wetenschappelijk onderbouwd te zijn, geen hongergevoel te bezorgen en snel en doeltreffend te zorgen voor gewichtsverlies. Het eiwitdieet van Powerslim bestaat – vergelijkbaar met andere eiwitdiëten, zoals dat van Sanaslank – uit 4 fases. Tijdens iedere fase kun je genieten van professionele begeleiding. Ervaring en reviews vind je op de website van Powerslim, of elders op het internet.

Read More

Snel afvallen met het eiwitdieet

Een eiwitdieet is een snelle en effectieve afslankmethode

Het eiwitdieet is een van de populairste en effectiefste dieettypen. Het wordt gekenmerkt, zoals de naam al aangeeft, door het eten van eiwitrijke producten in combinatie met een mindering op voedingsmiddelen die (veel) koolhydraten bevatten. Een eiwitdieet leidt bij vele mensen tot het gewenste gewichtsverlies. Er blijft na de maaltijden langer een verzadigend gevoel achter. Bovendien helpen eiwitten bij het kweken van spierweefsel en worden eiwitten minder gemakkelijk omgezet in vet. Sceptici stellen dat een teveel aan proteïne tot nierbeschadiging kan leiden en het een te eenzijdig en voedingsarm dieet is. Het ontstaan van nierproblemen bij gezonde mensen als gevolg van een eiwitdieet is echter wetenschappelijk niet aangetoond.

Eiwitdieet ooit bij toeval ontdekt door astronauten

Een eiwitdieet richt zich op het innemen van minder calorieën door het eten van eiwitrijk voedsel. Het dieet werd ooit bij toeval ontdekt, toen astronauten om spieropbouw te bevorderen voeding met een hoog eiwitgehalte tot zich namen maar tevens een daling van hun lichaamsgewicht waarnamen. Dierlijke voedingsmiddelen zijn meestal vol van eiwit, zoals kip- en kalkoenfilet, gerookte ham, mager rund- en varkensvlees, forel en zalm. Limburger kaas, sojaproducten en gevogelte bieden ook tal van eiwitten en bovendien weinig calorieën. Wie vegetariër is, kan zuivelproducten als kwark en yoghurt tot zich nemen. Ook eieren en melk bevatten natuurlijk eiwit met een hoge biologische waarde.

Koolhydraten zijn taboe bij een eiwitdieet

Aan de andere kant zijn koolhydraten taboe bij een eiwitdieet. Zetmeelrijke gerechten en lekkernijen als brood, pasta, rijst, aardappelen en snoep dienen te worden gemeden. Noten en gezonde vetten zijn niet bezwaarlijk, daar deze de functie van de stofwisseling ondersteunen. Fruit mag alleen worden geconsumeerd als het een laag fructosegehalte bevat, zoals verschillende soorten bessen.

Bestaande vetreserves worden als energiebron gebruikt

Verschillende studies bevestigen de hoge verzadigingsgraad van eiwitten in vergelijking met koolhydraten en vetten, evenals de stimulering van het energieverbruik. Het mindere gebruik van koolhydraten dwingt het lichaam om bestaande vetreserves als energiebron te gebruiken, met als resultaat dat u afvalt. Het snelle gewichtsverlies in de eerste weken van het eiwitdieet kan ook bijdragen aan een verhoogde motivatie tot het bereiken van een structureel lager gewicht. Deze motivatie moet uiteindelijk wel worden vertaald in een gezond en evenwichtig voedingspatroon als volgende stap ná het strenge proteïnedieet.

Gezonde nieren kunnen grote hoeveelheden eiwit uitscheiden

Er wordt regelmatig gewaarschuwd voor het ontstaan van nierproblemen als gevolg van het innemen van te veel eiwit. Gezonde nieren kunnen grote hoeveelheden eiwit echter gewoon uitscheiden. Het is wél belangrijk om ruim voldoende te drinken om de snelle uitscheiding van proteïneafvalstoffen als urinezuur te ondersteunen. Daarnaast moet u ervoor zorgen dat u niet alleen eiwit eet van rood vlees of vette worst, daar dit het risico op kanker en hart- en vaatziekten vergroot. Een evenwichtige voeding met voldoende water drinken kan voorkomen dat u last krijgt van vermoeidheid en concentratieverlies.

Naast eiwitdieet ook voldoende vitaminen en mineralen innemen

Een eiwitdieet is een snelle en effectieve afslankmethode en een goede manier om vetten te verbranden, maar een teveel aan focus op eiwitten is niet goed. Bedenkt dat uw lichaam ook behoefte heeft aan andere essentiële voedingsstoffen, in het bijzonder vitaminen en mineralen. Een eiwitdieet met voldoende inname van vitaminen en mineralen, in combinatie met voldoende vochtinname en dagelijkse beweging, leidt tot het beste afslankresultaat. Het proteïnedieet is vooral goed voor mensen die gezond zijn en snel tot 10 kg willen afvallen. Wie aan ernstig overgewicht leidt en veel meer kilo’s wil kwijtraken, kan beter op zoek gaan naar alternatieven en zich daarbij laten adviseren door een voedingsspecialist.

Read More

Afvallen met het Ziekenhuisdieet: Geen goed idee

Iedereen die een paar kilo’s teveel met zich mee torst moet er af en toe aan geloven: even stoppen met snoepen en snacken en even geen alcohol. Daarbij nog wat extra bewegen en sporten en je bent je kilootjes zo weer kwijt. Maar soms moet er meer gewicht vanaf en dan is een blijvende verandering in levensstijl nodig om niet in een eeuwige yo-yo situatie terecht te komen. Met een beter voedingspatroon waarin suikers en koolhydraten mondjesmaat worden genuttigd, met daarbij voldoende beweging en vooral ook voldoende slaap, kan in een langzaam maar gestaag tempo een blijvend gezond gewicht worden bereikt.

Als je een kickstart wilt aan het begin van een periode van langzaam afvallen, dan kun je (heel kort) een calorie-arm dieet volgen. Doe dit vooral niet te lang, want je lichaam raakt er snel aan gewend en zal de calorieen die nog binnenkomen steeds langzamer gaan verbranden en dat is nu net wat je niet wilt. Pas dus op met crash dieten waarmee je snel veel afvalt. De kilo’s zitten er in no time weer aan en zelf meer dan voorheen. Bovendien krijg je ze er veel moeilijker vanaf.

Het Ziekenhuisdieet houdt in dat je elke ochtend een geroosterde boterham eet, een sinaasappel of grapefruit en koffie of thee. In de middag eet je naturel magere yoghurt een sinaasappel of grapefruit, een ei en weer een geroosterde boterham. In de avond eet je niet veel meer dan een halve krop sla, tomaat en een enkele dag wat mager vlees. Veel te weinig brandstof dus en je zult er dan ook in eerste instantie snel van afvallen.

Het Ziekenhuisdieet is niet alleen koolhydraat arm maar ook vrijwel vetvrij. Je krijgt er zo’n honger van dat je je slap gaat voelen en omdat je onvoldoende brandstof binnenkrijgt wordt je verbranding traag. Je lichaam gaat op de spaarstand en je zult minder bewegen. Als je toch gaat sporten zul je je spieren verbranden in plaats van vet want zonder een beetje koolhydraten kun je niet aan het vet verbranden beginnen. Je hebt minder energie en verbruikt dus ook minder energie. Uiteindelijk val je dus minder af.

Dit gezegd hebbende is gebleken dat het af en toe zinvol kan zijn om een korte periode even heel weinig calorieen tot je te nemen. Afwisseling werkt heel goed om het lichaam scherp te houden en helpt de verbranding op gang te houden. Na een periode van teveel en ongezond eten is een korte periode van (gezond!) calorie arm eten niet verkeerd. Dat kan heel goed met het Ziekenhuis Dieet, want daarin zitten weinig calorieen maar wel vitaminen en eiwitten. Om een volwaardige voeding te krijgen is het wel aan te bevelen meer dan alleen sla en tomaat te eten en dit aan te vullen met wortelen en donkergroene bladgroente en een drupje kokosolie.

Conclusie: Las af en toe een dagje of twee dagen Ziekenhuis Dieet in als je je te buiten bent gegaan maar ga het vooral niet sytematisch volgen want je eindigt uiteindelijk zwaarder dan je begon.

Read More

De nieuwe dieetrage: Het Paleo Dieet

Er zijn veel diëten om voor te kiezen, waaronder het crash dieet, een koolhydraatarm dieet, een eiwitdieet of het paleo dieet. Bij het crash dieet gaat het om zoveel mogelijk afvallen in een korte tijd. Dit is een van de meest ongezonde manieren om af te vallen. Je krijgt te weinig calorieën binnen, waardoor het lichaam verplicht wordt om de vetreserves te gebruiken. Deze zullen dan worden verbrand.

Een andere optie is het eiwitdieet, waarbij je veel eiwitten binnenkrijgt, maar tegelijkertijd ook zo weinig mogelijk koolhydraten. Eiwitten zorgen ervoor dat vet verbrand kan worden en dat de spieren sneller kunnen groeien. Bij dit dieet eet je voornamelijk vlees, vis en natuurlijk mogen eieren niet ontbreken.

Bij het koolhydraatarm dieet richt je je op zo min mogelijk koolhydraten binnenkrijgen. Veel mensen letten op calorieën, maar het zijn eigenlijk de koolhydraten waar je op moet letten. Deze zorgen namelijk voor meer vet. Er zitten veel koolhydraten in onder andere rijst, brood, pasta, soep, noedels, alcohol en koekjes. Deze producten kun je beter laten staan.

Het meest bekende dieet
Het andere populaire dieet is het paleo dieet, waarbij teruggegaan wordt naar de tijd van jager-verzamelaar. Het paleo dieet wordt niet alleen gebruikt door mensen die willen afvallen, maar ook door mensen die gezonder willen leven. Tegenwoordig is er van alles toegevoegd aan ons eten. Het is dan beter om te kiezen voor eten dat uit onze natuur komt en waar niet allerlei stoffen aan zijn toegevoegd. Dit is dan ook de bedoeling van het paleo dieet. Vroeger ving een mens zelf het vlees en plukte hij zelf de bessen van een struik. Het is bij het paleo dieet dus ook gemakkelijk te bepalen wat je wel en niet zou mogen. Was het product vroeger al beschikbaar en is het mogelijk om het zelf te vangen of te plukken? Dan kun je er vanuit gaan dat het zeker mag.

Bij het paleo dieet let je dus niet op koolhydraten, eiwitten of calorieën. De producten die binnen dit dieet passen, zullen geen dikmakers zijn. De mensen waren vroeger in de tijd van jager-verzamelaar ook zeker niet dik, en dat komt omdat er niet van alles toegevoegd was aan het eten. Bovendien aten ze alleen wat nodig was, en geen dingen zoals koekjes en snoep dat tegenwoordig voor het grijpen ligt in de supermarkt.

Bij het paleo dieet heb je genoeg opties van wat je wel kunt eten. Hoewel er natuurlijk wel een aantal dingen wegvallen, zul je met dit dieet ontzettend veel gezonde voedingsstoffen binnenkrijgen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het crash dieet. Bij het crash dieet zal je lichaam deze stoffen juist ontzettend missen en val je af op een ongezonde manier.

Je mag in ieder geval blijven genieten van vlees, want dit past helemaal thuis in het straatje van paleo. Natuurlijk mogen de groenten niet ontbreken, want ook deze werden vroeger al gegeten. Met fruit moet je soms oppassen, omdat niet ieder fruit geschikt is. Zo bevat een banaan relatief veel suiker, en kan deze beter niet worden gegeten. Fruit en groente werkt ook perfect als tussendoortje, net als noten. Qua noten mag vrijwel alles. Kies alleen niet voor de noten met veel zout, omdat dit niet gezond is voor ons lichaam. Tijdens het koken heb je natuurlijk ook nog olie nodig, en gelukkig zijn er meerdere opties hiervoor. Kokosolie is de meest gezonde en wordt ook wel een wonderolie genoemd. Andere opties zijn olijfolie, avocado olie en macadamia olie.

Ten slotte is het erg fijn dat alle producten die passen binnen dit dieet, te vinden zijn in de supermarkt. Je hoeft dus niet te kiezen voor dure producten die je ergens anders moet kopen.

Read More

Recent Comments

    Categories